HINDI MADE EASY - 97 - NIBANDH - SKILL DEVELOPMENT AND EMPLOYABILITY IN INDIA



๐Ÿ“˜ เคนिंเคฆी เคจिเคฌंเคง : เคญाเคฐเคค เคฎें เค•ौเคถเคฒ เคตिเค•ाเคธ เค”เคฐ เคฐोเคœเค—ाเคฐเคฏोเค—्เคฏเคคा

เคญूเคฎिเค•ा

เคญाเคฐเคค เคเค• เคฏुเคตा เคฆेเคถ เคนै, เคœเคนाँ เคฒเค—เคญเค— 65% เคœเคจเคธंเค–्เคฏा 35 เคตเคฐ्เคท เคธे เค•เคฎ เค†เคฏु เค•ी เคนै। เคฏเคฆि เค‡เคธ เคตिเคถाเคฒ เคฏुเคตा เคถเค•्เคคि เค•ो เคธเคนी เคฆिเคถा เค”เคฐ เค‰เคšिเคค เคช्เคฐเคถिเค•्เคทเคฃ เคฆिเคฏा เคœाเค เคคो เคญाเคฐเคค เคตिเคถ्เคต เค•ी เคธเคฌเคธे เคฌเคก़ी เค†เคฐ्เคฅिเค• เคถเค•्เคคि เคฌเคจ เคธเค•เคคा เคนै। เคฒेเค•िเคจ เค•ेเคตเคฒ เคถिเค•्เคทा เคช्เคฐाเคช्เคค เค•เคฐเคจा เคนी เคชเคฐ्เคฏाเคช्เคค เคจเคนीं เคนै; เค†เคงुเคจिเค• เคฏुเค— เคฎें เค•ौเคถเคฒ เคตिเค•ाเคธ (Skill Development) เค”เคฐ เคฐोเคœเค—ाเคฐเคฏोเค—्เคฏเคคा (Employability) เคธเคฌเคธे เคฎเคนเคค्เคตเคชूเคฐ्เคฃ เค†เคตเคถ्เคฏเค•เคคा เคฌเคจ เคšुเค•े เคนैं।

เค•ौเคถเคฒ เคตिเค•ाเคธ เค•ी เค†เคตเคถ्เคฏเค•เคคा

เค†เคœ เค•े เคช्เคฐเคคिเคธ्เคชเคฐ्เคงी เคฆौเคฐ เคฎें เค•ेเคตเคฒ เคกिเค—्เคฐी เคฏा เคช्เคฐเคฎाเคฃเคชเคค्เคฐ เคธे เคจौเค•เคฐी เคชाเคจा เค•เค िเคจ เคนै। เค‰เคฆ्เคฏोเค— เค”เคฐ เค•ंเคชเคจिเคฏाँ เคเคธे เคฏुเคตाเค“ं เค•ो เคช्เคฐाเคฅเคฎिเค•เคคा เคฆेเคคी เคนैं เคœिเคจเค•े เคชाเคธ เคตाเคธ्เคคเคตिเค• เค•ाเคฐ्เคฏ เค•เคฐเคจे เค•ा เค•ौเคถเคฒ เคนो। เคกिเคœिเคŸเคฒ เคคเค•เคจीเค•, เค†เคฐ्เคŸिเคซिเคถिเคฏเคฒ เค‡ंเคŸेเคฒिเคœेंเคธ, เคกाเคŸा เคเคจाเคฒिเคŸिเค•्เคธ, เคˆ-เค•ॉเคฎเคฐ्เคธ, เคธ्เคตाเคธ्เคฅ्เคฏ เคธेเคตा, เคชเคฐ्เคฏเคŸเคจ, เคจिเคฐ्เคฎाเคฃ เค”เคฐ เค•ृเคทि เคœैเคธे เค•्เคทेเคค्เคฐों เคฎें เคฒเค—ाเคคाเคฐ เคจเค เค•ौเคถเคฒों เค•ी เค†เคตเคถ्เคฏเค•เคคा เคนोเคคी เคนै।
เคญाเคฐเคค เคฎें เคฌेเคฐोเคœเค—ाเคฐी เค•ी เคเค• เคฌเคก़ी เคตเคœเคน เคฏเคนी เคนै เค•ि เคถिเค•्เคทिเคค เคฏुเคตा เคญी เค†เคตเคถ्เคฏเค• เคต्เคฏाเคตเคนाเคฐिเค• เค•ौเคถเคฒ (Practical Skills) เคธे เคตंเคšिเคค เคฐเคนเคคे เคนैं।

เคญाเคฐเคค เคธเคฐเค•ाเคฐ เค•ी เคชเคนเคฒ

เคฐोเคœเค—ाเคฐ เค•े เค…เคตเคธเคฐ เคฌเคข़ाเคจे เค•े เคฒिเค เคญाเคฐเคค เคธเคฐเค•ाเคฐ เคจे เค•เคˆ เค•ाเคฐ्เคฏเค•्เคฐเคฎ เคถुเคฐू เค•िเค เคนैं, เคœिเคจเคฎें เคช्เคฐเคฎुเค– เคนैं:

  1. เคช्เคฐเคงाเคจเคฎंเคค्เคฐी เค•ौเคถเคฒ เคตिเค•ाเคธ เคฏोเคœเคจा (PMKVY) – เค‡เคธเค•ा เค‰เคฆ्เคฆेเคถ्เคฏ เคฏुเคตाเค“ं เค•ो เค‰เคฆ्เคฏोเค— เค†เคงाเคฐिเคค เคช्เคฐเคถिเค•्เคทเคฃ เคช्เคฐเคฆाเคจ เค•เคฐเคจा เคนै।

  2. เคธ्เค•िเคฒ เค‡ंเคกिเคฏा เคฎिเคถเคจ (Skill India Mission) – “เค•ुเคถเคฒ เคญाเคฐเคค – เคธเคถเค•्เคค เคญाเคฐเคค” เค•े เคจाเคฐे เค•े เคธाเคฅ เคฏเคน เค…เคญिเคฏाเคจ เคฏुเคตाเค“ं เค•ो เคช्เคฐเคถिเค•्เคทเคฃ เคฆेเค•เคฐ เค‰เคจ्เคนें เค†เคค्เคฎเคจिเคฐ्เคญเคฐ เคฌเคจाเคจे เคชเคฐ เค•ेंเคฆ्เคฐिเคค เคนै।

  3. เคฐाเคท्เคŸ्เคฐीเคฏ เค•ौเคถเคฒ เคตिเค•ाเคธ เคจिเค—เคฎ (NSDC) – เคฏเคน เคธंเคธ्เคฅा เคจिเคœी เค”เคฐ เคธเคฐเค•ाเคฐी เค•्เคทेเคค्เคฐ เค•े เคธเคนเคฏोเค— เคธे เคช्เคฐเคถिเค•्เคทเคฃ เค•ेंเคฆ्เคฐ เคธंเคšाเคฒिเคค เค•เคฐเคคी เคนै।

  4. เคธ्เคŸाเคฐ्เคŸเค…เคช เค‡ंเคกिเคฏा เค”เคฐ เคฎेเค• เค‡เคจ เค‡ंเคกिเคฏा เค…เคญिเคฏाเคจ – เคฏे เคฏोเคœเคจाเคँ เคฏुเคตाเค“ं เค•ो เคฐोเคœเค—ाเคฐ เค–ोเคœเคจे เค•े เคฌเคœाเคฏ เคฐोเคœเค—ाเคฐ เคฆेเคจे เคตाเคฒा เค‰เคฆ्เคฏเคฎी เคฌเคจเคจे เค•े เคฒिเค เคช्เคฐेเคฐिเคค เค•เคฐเคคी เคนैं।

เคฐोเคœเค—ाเคฐเคฏोเค—्เคฏเคคा เค•े เคช्เคฐเคฎुเค– เคชเคนเคฒू

เคฐोเคœเค—ाเคฐเคฏोเค—्เคฏเคคा เค•ेเคตเคฒ เค•ौเคถเคฒ เคธीเค– เคฒेเคจे เคธे เคชूเคฐी เคจเคนीं เคนोเคคी, เคฌเคฒ्เค•ि เค‡เคธเคฎें เค•เคˆ เค—ुเคฃ เคถाเคฎिเคฒ เคนोเคคे เคนैं:

  • เคธंเคšाเคฐ เค•ौเคถเคฒ (Communication Skills)

  • เคŸीเคฎ เคตเคฐ्เค• เค”เคฐ เคจेเคคृเคค्เคต เค•्เคทเคฎเคคा (Teamwork & Leadership)

  • เคกिเคœिเคŸเคฒ เคธाเค•्เคทเคฐเคคा (Digital Literacy)

  • เคธเคฎเคธ्เคฏा เคธเคฎाเคงाเคจ เค•्เคทเคฎเคคा (Problem Solving Ability)

  • เค…เคจुเค•ूเคฒเคจเคถीเคฒเคคा (Adaptability)

เคฏเคฆि เคฏुเคตा เค‡เคจ เค—ुเคฃों เค•ो เคตिเค•เคธिเคค เค•เคฐें เคคो เคตे เค•िเคธी เคญी เค•्เคทेเคค्เคฐ เคฎें เคธเคซเคฒเคคा เคช्เคฐाเคช्เคค เค•เคฐ เคธเค•เคคे เคนैं।

เคšुเคจौเคคिเคฏाँ

เคนाเคฒांเค•ि เคญाเคฐเคค เค•ौเคถเคฒ เคตिเค•ाเคธ เค•े เค•्เคทेเคค्เคฐ เคฎें เคช्เคฐเค—เคคि เค•เคฐ เคฐเคนा เคนै, เคซिเคฐ เคญी เค•เคˆ เคšुเคจौเคคिเคฏाँ เคธाเคฎเคจे เคนैं:

  • เค—्เคฐाเคฎीเคฃ เค•्เคทेเคค्เคฐों เคฎें เคช्เคฐเคถिเค•्เคทเคฃ เค•ेंเคฆ्เคฐों เค•ी เค•เคฎी।

  • เค‰เคฆ्เคฏोเค— เค”เคฐ เคถिเค•्เคทा เคช्เคฐเคฃाเคฒी เค•े เคฌीเคš เคธाเคฎंเคœเคธ्เคฏ เค•ी เค•เคฎी।

  • เคช्เคฐเคถिเค•्เคทिเคค เคฏुเคตाเค“ं เค•े เคฒिเค เค‰เคšिเคค เคจौเค•เคฐी เค…เคตเคธเคฐों เค•ा เค…เคญाเคต।

  • เคคเค•เคจीเค• เค•े เคคेเคœी เคธे เคฌเคฆเคฒเคคे เคธ्เคตเคฐूเคช เค•े เค•ाเคฐเคฃ เค•ौเคถเคฒ เค•ा เค…เคช्เคฐाเคธंเค—िเค• เคนोเคจा।

เคธเคฎाเคงाเคจ

เค‡เคจ เคšुเคจौเคคिเคฏों เค•ो เคฆूเคฐ เค•เคฐเคจे เค•े เคฒिเค เคจिเคฎ्เคจ เค•เคฆเคฎ เค‰เค ाเค เคœा เคธเค•เคคे เคนैं:

  1. เคถिเค•्เคทा เค”เคฐ เค‰เคฆ्เคฏोเค— เค•ा เคเค•ीเค•เคฐเคฃ – เคธ्เค•ूเคฒ เค”เคฐ เค•ॉเคฒेเคœ เคธ्เคคเคฐ เคชเคฐ เคนी เคต्เคฏाเคตเคนाเคฐिเค• เคช्เคฐเคถिเค•्เคทเคฃ เค•ो เค…เคจिเคตाเคฐ्เคฏ เค•เคฐเคจा।

  2. เค—्เคฐाเคฎीเคฃ เคฏुเคตाเค“ं เคชเคฐ เคง्เคฏाเคจ – เคกिเคœिเคŸเคฒ เคช्เคฒेเคŸเคซाเคฐ्เคฎों เค•े เคฎाเคง्เคฏเคฎ เคธे เค—्เคฐाเคฎीเคฃ เค•्เคทेเคค्เคฐों เคฎें เคญी เคช्เคฐเคถिเค•्เคทเคฃ เค‰เคชเคฒเคฌ्เคง เค•เคฐाเคจा।

  3. เคจिเคฐंเคคเคฐ เค•ौเคถเคฒ เค…เคฆ्เคฏเคคเคจ (Continuous Skill Upgradation) – เคจเคˆ เคคเค•เคจीเค•ों เค”เคฐ เคฐुเคाเคจों เค•े เค…เคจुเคธाเคฐ เคช्เคฐเคถिเค•्เคทเคฃ।

  4. เคฎเคนिเคฒा เคธเคถเค•्เคคिเค•เคฐเคฃ – เคฎเคนिเคฒाเค“ं เค•ो เคญी เค•ौเคถเคฒ เคตिเค•ाเคธ เคฏोเคœเคจाเค“ं เคธे เคœोเคก़เคจा।

  5. เค‡ंเคŸเคฐเคช्เคฐेเคจ्เคฏोเคฐเคถिเคช (Entrepreneurship) เค•ो เคฌเคข़ाเคตा – เคฏुเคตाเค“ं เค•ो เคธ्เคตเคฏं เค•ा เคต्เคฏเคตเคธाเคฏ เคถुเคฐू เค•เคฐเคจे เค•े เคฒिเค เคช्เคฐेเคฐिเคค เค•เคฐเคจा।

เคจिเคท्เค•เคฐ्เคท

เคญाเคฐเคค เค•ा เคญเคตिเคท्เคฏ เค‰เคธเค•े เคฏुเคตाเค“ं เค•े เคนाเคฅों เคฎें เคนै। เคฏเคฆि เคฏुเคตा เค•ेเคตเคฒ เคกिเค—्เคฐी เคคเค• เคธीเคฎिเคค เคจ เคฐเคนเค•เคฐ เค…เคชเคจे เค•ौเคถเคฒों เค•ो เคจिเค–ाเคฐेंเค—े เคคो เคตे เคจ เค•ेเคตเคฒ เคธ्เคตเคฏं เค•ो เคฐोเคœเค—ाเคฐ เคฏोเค—्เคฏ เคฌเคจाเคंเค—े เคฌเคฒ्เค•ि เคฆेเคถ เค•ी เค†เคฐ्เคฅिเค• เคช्เคฐเค—เคคि เคฎें เคญी เคฏोเค—เคฆाเคจ เคฆेंเค—े। เค•ौเคถเคฒ เคตिเค•ाเคธ เค”เคฐ เคฐोเคœเค—ाเคฐเคฏोเค—्เคฏเคคा เคนी เคญाเคฐเคค เค•ो เค†เคค्เคฎเคจिเคฐ्เคญเคฐ เค”เคฐ เคตिเค•เคธिเคค เคฐाเคท्เคŸ्เคฐ เคฌเคจाเคจे เค•ी เค•ुंเคœी เคนै।


๐Ÿ“– English Essay: Skill Development and Employability in India

Introduction

India is a young nation with nearly 65% of its population under the age of 35. If this vast youth power is guided with the right direction and proper training, India can become the world’s largest economic powerhouse. In the modern era, having a degree is no longer sufficient; Skill Development and Employability have emerged as the most crucial requirements for success.

Need for Skill Development

In today’s competitive world, getting a job is not possible with just a degree or certificate. Industries and companies prefer candidates who possess practical work-related skills. Sectors like digital technology, artificial intelligence, data analytics, e-commerce, healthcare, tourism, construction, and agriculture are demanding new skills every day.
One major reason for unemployment in India is that even educated youth lack the practical skills required by the industry.

Government Initiatives

To improve job opportunities, the Government of India has launched several initiatives:

  1. Pradhan Mantri Kaushal Vikas Yojana (PMKVY) – aims to provide industry-relevant training to youth.

  2. Skill India Mission – launched with the motto “Skilled India – Empowered India,” this mission focuses on making youth self-reliant.

  3. National Skill Development Corporation (NSDC) – runs training centers in collaboration with private and public sectors.

  4. Startup India and Make in India – encourage youth to become entrepreneurs and create jobs instead of merely seeking them.

Key Aspects of Employability

Employability is not limited to learning skills; it also includes:

  • Communication skills

  • Teamwork and leadership qualities

  • Digital literacy

  • Problem-solving ability

  • Adaptability

By developing these qualities, Indian youth can succeed in any field.

Challenges

Despite progress in skill development, several challenges remain:

  • Lack of training centers in rural areas.

  • Gap between the education system and industry requirements.

  • Limited job opportunities for trained candidates.

  • Rapid technological changes making existing skills outdated.

Solutions

To overcome these challenges, the following steps can be taken:

  1. Integration of education and industry – practical training should be mandatory from school and college level.

  2. Focus on rural youth – digital platforms should make training accessible in villages.

  3. Continuous skill upgradation – training must keep pace with new technologies and trends.

  4. Women empowerment – more women should be included in skill development programs.

  5. Promoting entrepreneurship – encourage youth to create self-employment opportunities.

Conclusion

The future of India lies in the hands of its youth. If young people go beyond degrees and focus on enhancing their skills, they will not only become more employable but also contribute to the nation’s economic growth. Skill Development and Employability are the keys to making India a self-reliant and developed nation.


Comments

Popular posts from this blog

HINDI MADE EASY - 76 - NIBANDH - START WITH WHY- UDDESHYA KI SHAKTI (THE POWER OF PURPOSE)

HINDI MADE EASY - 70 NIBANDH - EDUCATION IS THE TRUE WEALTH

HINDI MADE EASY - 68 - NIBANDH - ANUSHASAN KA MAHATV (IMPORTANCE OF DISCIPLINE)

HINDI MADE EASY - 71 - NIBANDH (SAMAY KA MAHATV) THE IMPORTANCE OF TIME

HINDI MADE EASY - 77 - NIBANDH - DIGITAL INDIA AND ONLINE EDUCATION

HINDI MADE EASY - 93 - NIBANDH - IMPACT OF GST ON INDIAN ECONOMY - BHARATIYA ARTHVYVASTA PAR GST KA PRABHAV

HINDI MADE EASY - 69 - NIBANDH - WOMEN EMPOWERMENT AND GENDER EQUALITY

HINDI MADE EASY - 80 - NIBANDH - PUSTAK EK SACHHA DOST HOTA HAI